tisdag 17 april 2012

Lågkolhydratskost

Efter en period av kolhydrats/sockerberoende har vi än en gång gått över till lågkolhydratskost, vi kallar den snarare LC än LCHF eftersom jag inte tycker att det är så gott med mycket fett i maten. Lagom med fett är bäst tycker jag. Men själva huvudsyftet är att i största möjliga mån undvika mjöl, pasta, ris och socker samt de flesta halvfabrikat. Potatis i måttliga mängder är okej, likaså frukt, därför att målet i första hand inte är att gå ner i vikt utan att må bra. Naturlig mat=bra mat.

Anledningarna till att äta low carb är många. För mig innebär det att:

  • Magen blir lugnare (och plattare)
  • Gaser försvinner
  • Kroppen blir mer i balans
  • Jag blir piggare, gladare och kroppen känns "lättare"
  • Överflödsfettet (det fett som jag samlat på mig under kolhydratrik kosthållning) "smälter bort"
  • Jag får ett jämnare humör och slipper de effekter som lågt blodsocker ger
Jag tror att det är mycket viktigt att se över sin kost om man känner sig nedstämd under en längre tid. Kosten och mental ohälsa kan vara långt mer relaterade än vad man tror! Det är därför rätt kosthållning spelar en viktig roll i mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Jag har oxå återgått till GI/ LCHF (kör en egen variant där jag inte är lika strikt som förra året! Försöker undvika bröd, pasta, ris, potatis och socker, men äter frukt ibland och en kaka till kaffet är inte hela världen) På 1,5 vecka har jag tappat 3 kilo och jag mår så mycket bättre :)

    SvaraRadera
  2. Härligt! Man måste hitta sin egen variant. vad man själv mår bäst av. Igår gjorde jag ostkaka med honung i. Iallafall bra mycket bättre än en godispåse! Socker hatar min kropp. Blir uppsvälld o gasig direkt. Härligt att du gått ner! Det är ju överflödskilona som ryker, de som kroppen inte tycker du ska ha. Lchf kan ju aldrig göra att du bli ett skelett. Som många verksr tro. Lchf ger dig helt enkelt din matchvikt. Simple as that! :-)

    SvaraRadera