lördag 21 april 2012

Apelsin- och dadeldessert

Efter en god och nyttig laxmiddag så blev jag sugen på efterrätt. Lördagar brukar oftast innebära att unna sig lite extra gott. Numera betyder det gott men nyttigt. Jag slängde ihop lite av det jag hade hemma och resultatet blev en väldigt lyckad konstellation! Tyvärr hann jag inte ta någon bild eftersom desserten hamnade i magen rätt snabbt :-)
Men iallfall, det jag använde var (ca 4 pers):

  • 3 apelsiner
  • 4 dadlar
  • En handfull sötmandel (eller andra nötter går bra)
  • ca 2 msk kokos
  • Kanel efter smak
Skala apelsinerna och skär i bitar (brukar skära bort skalet med kniv så går det snabbt). Lägg i en skål och häll över ev apelsinsaft som ligger kvar på skärbrädan.
Finhacka dadlarna och lägg ner dem i skålen. Mal nötterna ganska fint med t ex en mixerstav. Lägg i nötkrosset, kokos och kanel.
Blanda väl och servera med lättvispad grädde. 

Apelsinerna gör desserten frisk, fräsch och syrlig och dadlarna ger precis den där lilla hinten av sötma som gör desserten extra god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar