söndag 20 november 2011

Egen glögg


Igår gjorde jag egen pepparkaksdeg och denna söndagen fick jag inspiration att göra glögg. Receptet är från början ett LCHF-recept, men jag modifierade det lite eftersom jag tyckte att resultatet blev lite för surt och beskt. Kanske berodde det lite på att jag istället för björnbär och svarta vinbär/blåbär istället körde på en blandning av dessa bär + tranbär och gojibär. Jag använde heller inte apelsinskalet då det har en tendens att bli för starkt utan skalade den och skar i klyftor.

Efter att jag tillsatt lite honung och en skvätt saft så smakade det faktiskt ändå GLÖGG...:-)

Så nu väntar jag bara på att det ska stå och dra ett tag...hmm 2-3 timmar står det visst men så länge tänker inte jag vänta! ;-)

Detta är ursprungsreceptet för de som kör LCHF:

Ingredienser:
75 cl rödvin(med eller utan alkohol)
Skal och saft ifrån en blodapelsin eller vanlig apelsin
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
2 dl björnbär
1 dl svarta vinbär eller blåbär

Gör så här
Häll i/lägg allt i en kastrull och koka upp.
Precis innan det börjar koka, ta av kastrullen ifrån värmen.
Låt "vila" under lock i 2-3 timmar.
Sila och häll i en flaska!




3 kommentarer:

  1. Finns det vin med så lite kålhydrater?

    SvaraRadera
  2. Just rött vin är ganska "bra" ur LCHF-synpunkt, så det brukar vara OK att dricka vin nån gång då och då...

    SvaraRadera
  3. Finns det vin med så lite broccolihydrater? ;)

    SvaraRadera