måndag 7 februari 2011

Vårinspiration - Grönt är skönt




Det guldiga vardagsrummet har fått en ny vårig touch. Funderade ett tag på vilken färg som skulle kunna vara säsongsmässigt rätt men som ändå skulle gifta sig med allt det guldiga vi har, exempelvis tavlorna och runda mattan.....det fick bli grönt, fast inget iögonfallande grönt, utan mer sobra, skimrande  nyanser i sidenliknande material. Både kuddfodralen och gardinerna är från Jysk och är i samma material. Kuddfodralen fick jag billigt, 15:- per styck, gardinerna för 198:- sammanlagt. Det är fyra längder sammanlagt vilket inte syns på bild då jag inte tagit med balkongdörren.
Gardinerna var från början hällängder som var 145 breda. Jag valde dock att sy om dem till paneler vilket jag inte ångrar. Tycker oftast att paneler är snyggast, det ser rent och fräscht ut och det är enkelt att hänga om, speciellt som jag hängt upp fyra längder med dubbla gardinstänger. Jag fick ut precis tre panellängder av en hällängd så jag har ganska mycket tyg kvar. Ska sy en mindre kudde av tyget för att verkligen binda ihop färgerna.

Resultatet blev ett lugnt och behagligt rum för avkoppling, alla vet ju att grönt är skönt. Nackdelen är kanske att det blir svårt att hålla sig vaken på kvällarna...:-)

2 kommentarer: