tisdag 6 juli 2010

Overlockmaskin

När vi nu flyttar har jag starka funderingar på att köpa en overlockmaskin. Jag skulle så gärna vilja sy barnkläder och det är ju omöjligt att få till det bra på vanliga maskiner. Ska kolla blocket sen när vi flyttat, det känns nämligen lite dumt att köpa en här och behöva frakta den ner sen.
Jag behöver även försöka fixa mig en syhörna i nya lägenheten så att det känns inspirerande att sy. Inte är det kul när man måste ta fram och plocka bort stup i kvarten!

5 kommentarer:

  1. prova först med en vanligt maskin,det är lite krångel med overlocken,och du måste ha den vanliga iaf tillhands. Jag sydde ju massa barnkläder på vanlig maskin innan jag köpte min huskeylock,prova på vanliga och känn efter först. Rak sömn först och sen zick zack det funkar oxå :)

    SvaraRadera
  2. Ja, när jag googlat runt inser jag att en overlock kan vara ganska krångligt!

    Men ändå. Funkar det bra med overlocken du har?

    Jag har sytt med den smalaste sicksacken när jag sytt trikåkläder, men jag tycker att sömmen blir lite "bubblig", om du förstår. Vågar ej sy vanlig raksöm i trikå eftersom jag är rädd att man lätt drar sönder sömmen då.

    Jag funderar på att iallafall byta ut den maskinen jag har nu mot en kvalitetsmaskin. Ksnske funkar det bättre då!

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag inte kan trä min maskin haha (as krånglig) så får min älskade gubbe göra det. Och när han inte är hemma och jag har ett super IL att sy, syr jag först med vanlig raksöm och sen zick zakar jag efter och sen klipper bort överskott av tyget efter sista sömen. Blir kanon! Jag syr ju bara barnkläder i trikå,en del i bommulstyg.

    SvaraRadera
  4. okej, men finns det en särskild inställning för stretch som du använder i din vanliga maskin? Eller är det helt vanlig raksöm?

    SvaraRadera
  5. Jag syr med vanlig raksöm,har en gamal maskin som vi hade i typ i skolan. Går som en klocka och syr som en klocka :)

    SvaraRadera