måndag 5 september 2011

The red eye

Äntligen har jag kunnat googlat mig till vad det är jag har drabbats av. Har hittat massor om ögoniflammationer, men jag har aldrig känt igen mig riktigt. Det enda problemet med ögonen jag har är just röda ögon och inget annat gojs.

Viruskonjunktivit

Viruskonjunktivit innebär en bindhinneinflammation orsakad av virus. Ofta är också hornhinnan inflammerad. Denna sorts konjunktivit skiljer sig från bakteriell eller allergisk konjunktivit genom mindre varighet och mindre så kallad follikulär reaktion, som innebär knottrigt utseende med bleka runda upphöjningar på insidan av ögonlocket och/eller svullnad av bindehinnan (s.k. chemos), vilket kan se ut som en stor vattenblåsa på ögonvitan.

Viruskonjunktivit får man också ofta i samband med förkylning. Sekretet från ögat är i detta fall vattnigt. Det kan svida och klia till viss del. Inte heller här drabbas synförmågan och det värker inte i ögat.

Ögonläkarens fynd är delvis de samma som de man ser själv och då speciellt vattnigt sekret. Han ser också att ögonvitan kan vara rodnad (s.k. konjunktival injektion), speciellt på insidan av ögonlocken. Ibland kan ögonlocket även vara lätt svullet.

Ögat bör även vid detta tillstånd hållas rent med ljummet vatten. Det är viktigt att tänka på god handhygien för att undvika smittspridning. Läker oftast ut av sig självt inom en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar