fredag 13 augusti 2010

Klänning à la 70-tal

Igår började en tanke gro. Kan man sy en mysig sommarklänning i ett av 70-talstygerna i min tyglåda?
Sagt och gjort, jag började grunna på ett mönster i huvudet. Först hade jag tänkt mig en klockad kjoldel, men insåg snabbt att det då skulle bli en klänning som skulle förbli orörd eftersom jag absolut inte passar i klockade, stora kjolar!

Efter lite sömn och nyvvunnen energi så började jag i morse med nytt tänk. Det blev istället en totalt figursydd modell , med våder fram och insnitt bak. Inga mönster här inte. Jag provar och syr sedan. Blir passformen inte perfekt, så syr jag om.
Överdelen är inte klar ännu så den berättar jag inte så mycket om. Jag kommer att lägga ut bilder så snart projektet är färdigt.

Det är så varmt idag, ca 27 grader och vi har varit inne hela dagen. Snart blir det promenad till Ica och sedan kollektera upp barnen!

3 kommentarer:

  1. Mysigt med klänningar! Bra att sy själv, då kanske dom kommer till användning oxå! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja jag som inte varit nån klänningsbärare förr. Jag är ju ganska liten runt rygg och byst och lite "större" kring gumpen så det är jättesvårt för mig att hitta klänningar i den här modellen som passar.
    Hihi den här blir ganska speciell i sitt mönster,så det ska bli intressant att se i vilket sammanhang den skulle tänkas passa:-)

    SvaraRadera
  3. Är den schackrutig? :-p Passar bra under schackturneringar!

    SvaraRadera