tisdag 4 januari 2011

Pimpat kontoret





Jag har länge saknat gardiner på kontoret men har inte riktigt fått någon kläm på vilken modell som skulle kunna passa. Fönstret är relativt långt och gardinstången sitter högt uppe. Fönstret är smalt så längder skulle se konstigt ut och förstöra utsikten alltför mycket.
På Expo i Umeå hittade jag breda gardinlängder i julsortimentet. De var på halva priset och blev 149:-. Jag tyckte om dem från första stund men tvekade om de skulle passa någonstans. Men så kom jag på att man kunde ju sy om dem, eller hitta andra användningsområden för dem. Den ena blev då bordsduk (jättemysig!) och en del av den andra ser ni här:-)
Inspirationen till modellen är tagen från Jotex. Det är en mycket enkel form av hissgardin där en trästav är inskjuten i en kanal längst ner. Sen har jag sytt på band som kan reglera längden på ett enkelt sätt. De tog inte lång tid att sy och av stuvbitar sydde jag ett mjukishjärta som får pryda fönsterbänken.
De här gardinerna får att sitta uppe ett tag, tycker ändå att hjärtan inte är alltför juliga. Ska försöka hitta något fint tyg att sy en vårigare gardin sedan. I samma modell förstås:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar