måndag 26 januari 2015

Dags att sy igen

Januari har gått fort och det var visst över två veckor sedan jag skrev sist!

Lusten att sy har smugit sig på igen. Men den här gången vill jag inte sy väskor eller annat praktiskt. Jag vill sy kläder! 
Det här är något jag tänkt på i flera år, att sy (och till viss del designa mina egna kläder) men som aldrig blivit av på allvar. 

En stor anledning, förutom mitt sy- och skaparintresse, är faktiskt att jag här kan styra form och modell på kläder. Jag anser mig själv inte vara en uttalad päronform egentligen, mina axlar är t ex inte smalare än mina höfter, men jag har viss tyngdpunkt på nederdelen om man så säger, och samtidigt liten byst, vilket enligt mitt tycke kräver en viss proportionerlig "justering".

Jag gillar klänningar. Men när det gäller klänningar har detta varit ett gissel; lagom i bysten men alldeles för liten över höfterna. Därför har jag dissat klänningar i alla år och kört på tvådelat. Men för några år sedan kom de välsignade empireskärningarna, vilket är en perfekt modell för min typ av kropp. Mitt smalaste parti är under bysten och detta ska jag framhäva. Jag passar verkligen inte i klänningar med midjeskärningar till exempel. 

Personligen gillar jag bra proportioner, men detta är ju högst individuellt. Kanske är man nöjd med sin kropp och gillar att klä sig i vad som faller en in. Jag är det inte som sagt, proportioner är viktigt för mig. Men när jag hittar det där plagget som ger mig precis de rätta proportionerna, då kan jag känna mig ganska nöjd med min kropp trots allt. 

Nu har jag hittat ett mönster på en trikåklänning jag hoppas att jag kommer trivas i. Modellen heter Onion 2035, beställd från Fagert.se. Jag tänker börja enkelt och detta mönster lämpar sig väl för nybörjare som jag. 

Min första klänning kommer att ha trekvartsärm och inte lika djup urringning. 

Glas fungerar sådär som tyngder :)

Jag har beställt ett jadefärgat trikåtyg från Stoff & Stil idag så det kommer om några dagar. Under tiden har jag ritat av mönstret på byggplast och klippt ut. Jag har också provsytt överdelen av en gammal trikåtopp för att se hur den passar i storlek small. Tyvärr hade jag inget mer tyg så att jag kunde sy i kjolen men det blir säkert bra. 

Courtellejersey i färgen mörk jade från Stoff & Stil.
Det här ska bli otroligt spännande! Jag återkommer naturligtvis....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar