tisdag 17 mars 2015

Sytt lite mer



Dessa toppar/tunikor har jag sytt efter en modell som heter Rose och kommer ifrån designern Jenny Hellströms bok "Sy! Från hood till skjortklänning". Modellen var enkel att sy och passformen riktigt bra. Jag har förlängt dessa två och även gjort trekvartsärm på den ena. Dessutom har jag gjort dom lite utställda. Det blev bra på den kortärmade då jag använde mig av en viscosejersey med elastan, lite slinkigt material med tungt och fint fall. Den röda är av en ganska tunn bomullselastanblandning som inte gjorde sig särskilt bra "otight". Det är ju sånt man lär sig med tiden.

Halsringningen är sydd med en infodring, vilket var första gången jag provade.  En infodring är ett stycke tyg som har samma form halsringning eller ärm, som man syr fast på rätsidan och viker in och sedan syr en stickning över. Lite förvånad över att det var så lätt att få till bra, men jag är jättenöjd med resultatet! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar